"אל תגיד לי על המאמץ שלך. הראה לי את התוצאות שלך."

― Tim Fargo

8 דרכים לחסוך כסף בעלויות הבניה

הורד בחינם- מדריך מקוצר ‘8 דרכים לחסוך כסף בעלויות הבנייה’.

ערוך באופן מתומצת כאמצעי לחיסכון בעלויות הבנייה וככלי עזר להסתכלות נבונה יותר על מרכיבי הפרויקט ומוקדי השפעתו.

המדריך מועבר בחינם. מלא בבקשה את הטופס הבא, קישור להורדת המדריך ישלח לכתובת המייל שתצוין.


תפריט ניווט

מהם ליקויי בנייה וממה הם נובעים?

ליקויי בניה הם כשלים הנדסיים המתגלים בפרויקטי בניה. כשלים אלה יכולים להופיע בכל סוג עבודה הנדסית ובכל עיתוי, לאו דווקא בסמוך לביצוע העבודה. יש ליקויי בניה קטנים ומינוריים ויש ליקויי בניה משמעותיים הדורשים תיקון מיידי.

תחילה, נמנה את משפחות ליקויי הבניה הקיימות:

ליקויי בניה קוסמטיים

ליקויי בניה מינוריים, (בעלי משמעות נמוכה)

ליקויי בניה מהותיים, (בעלי משמעות גדולה)

ליקויי בניה מתפתחים

לכל אחת ממשפחות הליקויים הנ"ל יש מאפיינים משלה, דרכי מניעה וכמובן שלל פתרונות לתיקון (לרובן).

כעת נרחיב מעט על כל משפחה ומשפחה.

ליקויי בניה קוסמטיים

ליקויים אלה הם הליקויים המתגלים ראשונים בדרך כלל, זאת בשל העובדה שהם די בולטים לעין, גם לעין לא מקצועית, ליקויים אלה נגרמים בעיקר מחוסר שימת לב של בעל המקצוע או מבעלי מקצוע לא פדנטיים דיים (אופייני לחפפנים או לבעלי מקצוע ממהרים).

בדרך כלל לא נהוג לתקן ליקויי בניה הנופלים בקטגוריה זו וזאת בגלל שקשה מאד לתקן תיקון קוסמטי קטן ומקומי, כדי שהתיקון יהיה איכותי, יש לבצע תיקון יותר נרחב, ואז מחיר התיקון הוא גבוה ולא משתלם.

ליקויי בניה מינוריים (בעלי משמעות נמוכה)

אלו ליקויי בניה הנובעים בדרך כלל בשל ראיית עולם מסוימת של חלק מבעלי המקצוע האומרת שכדאי להשקיע בעיקר ולא בטפל, אכן ליקויים כאלה הם בדרך כלל לא העיקר, אם כי בחלק גדול מהמקרים ניתן למנוע אותם יחסית בקלות.

סיבה נוספת לקרות ליקויי בניה מינוריים היא חוסר הסבר מדויק של המתכננים לבעל המקצוע, כך שיקול הדעת לדרך הביצוע נשארת בידי בעל המקצוע ולא בטוח שמה שיבחר לעשות זהה למה שהתכוון המתכנן.

ליקויי בניה מהותיים (בעלי משמעות גדולה)

משפחת ליקויי בניה זו היא אחת ממשפחות הליקויים שכדאי מאד ולא יקרו אצלכם בבית.

ליקויים אלה לרוב מתגלים לאחר סיום הבניה ולא לפני שגבו מחיר כבד בנפש או ברכוש.

להלן הסיבות העיקריות לליקויי בניה מהותיים:

רשלנות של המתכננים-

קורה ומתכננים שוגים בתכנון הבית, בחלק גדול מהמקרים, חוסר שימת לב מספקת לפרויקט היא זו שגורמת למתכנן לשגות שגיאות מהותיות, לעיתים זהו עומס היתר המקהה את חדות קבלת ההחלטות של המתכנן בתכנון, לעיתים שכר טרחה נמוך גורם למתכנן זה או אחר לחשוב שהוא יכול לחפף בתכנון (מבלי שהוא צופה את התוצאה) ובכך לבצע טעויות תכנוניות.

אי תאום בין התוכנית האדריכלית לתוכנית הקונסטרוקציה-

בתהליך תכנון, סדר הפעולות חשוב ביותר, בדרך כלל מתכנן האדריכל את הבית ורק אז משלב את המהנדס המתכנן את קונסטרוקציית הבית, משסיים המהנדס לתכנן את הקונסטרוקציה, הוא מעביר לאדריכל את התוכנית בקובץ, האדריכל משלב את התוכנית האדריכלית ותוכנית הקונסטרוקציה לתוכנית אחת ובוחן האם יש סטירות בין שתי התוכניות, אם פעולה זו לא בוצעה כלל או לא בוצעה בשימת לב מספקת, ייתכן ויהיו סטירות שלא יתגלו ויגיעו לשטח לביצוע ולמעשה ייצרו ליקויי בניה.

רשלנות של המבצעים-

לא סוד הדבר , שישנם מבצעים ברמות איכות שונות ובמחירים שונים, כל אחד מכם, הבונים, בוחר את בעלי המקצוע על פי שיקול הדעת שלו, רמת ההבנה שלו בעבודת אותו בעל מקצוע, התרשמותו האישית מבעל המקצוע ועוד מספר שיקולים העשויים להשתנות מבונה לבונה. מבצעים לא ראויים הם אלה שניתן להגדירם כמסוכנים לפרויקט וכבעלי פוטנציאל גבוה להתרשל בתפקידם, אפשר לנסות ולזהותם לפי הקריטריונים הבאים: הצעות מחיר נמוכות מאד, הבנה לא מספקת בקריאת תוכניות עבודה, נטייה להשתמש בחומרים זולים, שימוש בחומרים אסורים (בד"כ אלו חומרים זולים ללא תו תקן) וכדומה.

חשוב מאד להבין שישנן עבודות בהן איכות בעל המקצוע היא עניין של מהות, כשל מהותי בעבודת השלד יכול להיגמר רע מאד, לעומת כשל בעבודת הצבע שבמקרה הגרוע קירות הבית לא ייראו מושלמים.

רשלנויות מסוג זה, על אף היותן חמורות ומסוכנות, הן די נפוצות, על כך יעידו התיקים הנמצאים בהליכים משפטיים שונים בבתי המשפט בישראל.

דוגמא לליקוי בניה מהותי-

מודד סימן את גובה ה- 0.00 של הבית, קבלן השלד התחיל לבנות את הבית ולא וידא כי נקודת הייחוס של הגובה שלו מתאימה בדיוק לסימון של המודד, כך יצא שקבלן השלד עלה ב- 30 ס"מ על הסימון של המודד (התחיל לבנות את הבית גבוהה מהמתוכנן ב- 30 ס"מ), מאותה נקודה, כל הגבהים בבית נלקחו ונבנו בהתאם לתוכניות הקיימות וכך יצא שבקומת הקרקע של הבית יש חוסר של 30 ס"מ, דבר שגרם לכל הדלתות והחלונות להיות קטנים ב- 30 ס"מ מהגובה הנקוב בתוכניות והוביל לליקויים נוספים שלא ניתנים לתיקון.

דוגמא לליקוי בניה מהותי-

אדריכל הפרויקט או מעצב הפנים קיבל החלטה לשנות מיקום של כיור, בעקבות שינוי זה , גם הברז שינה מיקום, בגלל חוסר תיאום מחדש בין תוכנית האינסטלציה והחשמל, קרה שהברז החדש מוקם כשבצידו השני של הקיר הפנימי ובאותו מיקום, ממוקם מפסק חשמל, מחיצת פנים היא בדרך כלל בעומק 10 ס"מ, האינטרפוץ (החלק של הברז הממוקם בתוך הקיר) שקוע עד לעומק של 7 ס"מ, מפסק החשמל מצידו השני של הקיר , שקוע בקיר בעומק של 4 ס"מ וכך חישוב פשוט מראה שהאינטרפוץ וקופסת החשמל בקיר קרובים מאד אחד לשני ולמעשה, בקרות תקלת מים באינטרפול, מייד יפגע מפסק החשמל וכך יהיו בידנו שתי בעיות שהיו יכולות להמנע בקלות.

אי הבנה של התוכניות ע"י המבצעים-

אי הבנה של תוכניות העבודה ע"י המבצע וביצוע לקוי של פרטי התכנון.

ביצוע עבודות בחומרים שלא על פי ההוראות (במודע ולא במודע)-

כשבעל מקצוע מקבל החלטה להשתמש במודע בחומר שלא על פי ההוראות, בדרך כלל, מניעיו הם עיסקיים, הבה נמנה את הסיבות האפשרויות:

ההוראות מחייבות המתנה לאחר הביצוע, דבר המעכב את בעל המקצוע ולא מאפשר לו לסיים מהר את העבודה.

הוראות המחייבות יישום בכמה שכבות, דילוג על שכבה גם יקצר את משך עבודת בעל המקצוע וגם יחסוך לו את עלות החומר ועלות שכר הפועל. ייתכן ומקרה כזה יקרה גם כתוצאה מתמחור לא נכון ונמוך מדי של בעל המקצוע.

"אני הכי חכם"- לעיתים בעלי מקצוע טוענים כי היצרן טועה או מגזים בדרישות והוראות הביצוע ועל כן אין צורך ליישם את הנחיותיו.

תשתית לא מתאימה- לעיתים בעל מקצוע הנדרש לבצע עבודה, תלוי בתשתית אותה בנה בעל מקצוע אחר (למשל טייח תלוי באיכות השלד), אם תשתית זו נבנתה באופן לא מספקי איכותי , ייתכן ותצריך מבעל המקצוע לנקוט בפעולות שהוא לא תכנן מראש (למשל, מריחת פריימר), אז בעל המקצוע משיקוליו הכלכליים יקבל החלטה לדלג על שלב הביניים, יסיים את העבודה על פי הגדרתה המקורית והליקוי יתגלה בשלב מאוחר יותר.

דוגמאות נוספות לליקויי בנייה
#תאור ליקוי הבנייהסיבת ליקויי הבנייה
1נזילה בצינור SPקידוח למתלה כביסה
2 מיקום שגוי של ניקוז ומים במטבח הוראת שינוי לא הועברה למשרד שינויים
3כתם רטיבות בקיר חוץקידוח לעיגון אבני חיפוי שפגע בצמ"ג
4ריצוף מקבילי במקום אלכסוני מטריצת ריצוף לא הועברה לרצפים
5סטיות בריצוף יחסית למשקוףמשקוף הפלדלת איננו מקביל לנקודת הייחוס
6קווי הרשת של הריצוף אינם מקבילים לקיר ("קלין")קירות לא מקבילים
7השתנות גוון האריחים שימוש בסדרת אריחים שונה
8מיקום שקע חשמל לא עפ"י דרישת הדיירהוראת שינוי לא הועברה לחשמלאי
9 רטיבות בחלונותנגטיב החלון לא עוגן ביציקה ויצר מרווח
10דלת פנימית שאינה נסגרת היטב תזוזת המשקוף בזמן הביטון
11כשמדליקים את מכונת הכביסה והמייבש בו זמנית, קופץ החשמל בביתהמעגלים החשמליים לא מתוכננים נכון

דוגמה לליקוי בגדר בטון

בגדר הבטון הנראית בתמונה, נוצרו סדקים כתוצאה מביסוס לקוי של הגדר וכתוצאה מאי ביצוע תפרי התפשטות.

bniyat-bait-construction-demage-14


סדקים בתפר העמוד והקיר

סדקים קשים בתפר בין עמוד לבין קיר בלוקים. אחד מהקירות החיצונים של הבניין, נוטה על צידו כתוצאה מביסוס לקוי וכתוצאה מאי חיבור החלק העליון של הקיר.



ליקויי בניה מתפתחים

משפחת ליקויים זו היא אחת הגרועות שבונה יכול לפגוש, במשפחה זו אין זה משנה כלל האם הליקוי הוא מינורי או מג'ורי, המשותף לשניהם שהליקוי מתגלה בשלב מאד מאוחר ורק לאחר שנגרם נזק גדול שעלות תיקונו גדולה בעשרות מונים מעלות הליקוי המקורי.

ליקוי מתפתח הוא ליקוי המתגבר עם הזמן, מתחיל כליקוי קטן וסמוי, מתפתח ומתפתח ונגלה לעין רק כאשר הוא גדול ומזיק.

ליקויים אלה גוררים בעקבותיהם ליקויים נוספים וכל אלה יחד מביאים להוצאות תיקון גבוהות ביותר. הליקויים המתפתחים הנפוצים ביותר קשורים ברובם למים, חור קטן בצינור מים שגדל עם הזמן, תקלה באיטום המרתף שמולידה חדירת מים לתוך המרתף, שימוש לקוי ברובה במילוי בין אריחי הרצפה ו/או הקירות, יכול לגרום לחדירת מים אל מתחת לריצוף ושקיעה של הריצוף עצמו.

אולם ישנם ליקויי בניה מתפתחים בתחומים נוספים סדיקה, קורוזיה ועוד.

איך מונעים ליקויי בניה?

הדרך למנוע ליקויי בניה היא ע"י מניעת הליקויים מראש ואת זה אפשר לעשות ע"י בחירת אנשים איכותיים שעונים על הקריטריונים הבאים: יושר אישי והגינות, מעל 10 שנות וותק, ניסיון רב ומיומנות, המלצות רבות מלקוחות, אדריכלים ומהנדסים.

כל שלב ושלב בתהליך הבנייה דורש יידע רב, ניסיון ומיומנות רבה.

היכולת לבקר את איכות העבודה דורש בקיאות רבה בכל שלב בבנייה, בחירת בעלי מקצוע אחראים, העומדים בקריטריונים שציינו יהוו צעד משמעותי בבניית בית איכותי ללא ליקוי בניה.

כמובן; יישום מנגנון בקרת איכות מצד המבצע.

האם ניתן לתקן ליקויי בניה?

חלק מליקויי הבניה ניתנים לתיקון וחלק לא. ליקויי הבניה הקטנים לרוב ניתנים לתיקון. ליקויים גדולים ומהותיים, לא תמיד ניתנים לתיקון.

ישנם גם ליקויים הנחשבים כקטנים כל עוד תיקונם לא מצריך התעסקות עם עבודות אחרות בבית, לעיתים יש ליקוי קטן שלא אותר או לא קיבל טיפול בזמן ועליו נעשו עבודות אחרות ובכך למעשה הליקוי נהיה מוסווה ונסתר עוד יותר, כך שלמרות שהוא ליקויי קטן הוא משמעותי מאד.

מה מחיר תיקון ליקויי הבניה?

התשובה היא שאין מחירון המגדיר את עלות התיקון של כל ליקוי וכמו שכבר ציינו מספר פעמים, ישנם ליקויים להם אין תיקון כלל.

כמו כן יש לקחת בחשבון שליקויים חמורים יכולים לגרום לנזק בלתי הפוך, לפגיעות ברכוש ואף בגוף. נושא השווי הכספי של תיקון ליקוי , נדון לא אחת בבתי המשפט וגם שם ישנם קשיים בקביעת גודל הנזק ועלות התיקון.

לכן, מוטב לעסוק במניעת ליקויי הבניה ולא בתשלומים על תיקונם.

תיקונם של רוב ליקויי הבניה (הניתנים לתיקון) מגיעים לעלויות של אלפי עד עשרות אלפי שקלים, במקרים מסוימים, הסכומים גבוהים עוד יותר.

כמה נפוצים ליקויי הבניה?

ליקויי בניה, לצערנו הם נושא מדובר מאד, רבות נכתב על ליקויי בניה ובתי המשפט עמוסים בתביעות שונות בנושאי ליקויים.

מונחים שכדאי להכיר

סגרגציה –

סגרגציה נגרמת בעיקר ביציקות בטון בהם החצץ גדול יחסית, נגרמת בעיקר בגלל צמידות יתר בין הברזל ביציקה לבין התפסנות (תבניות העץ), צמידות זו לא מאפשרת לחצץ הגס להכנס ולמלא את החלל שנוצר, סיבה נוספת אפשרית היא חריצים בין לוחות התפסנות השונים, חריצה זו תאפשר רק לבטון הנוזלי לזרום אל מחוץ לתפסנות ואילו החצץ יישאר בתבנית, מה שיגרום לו להתייבש מבלי שהבטון הדליל ייכסה אותו.

 קונדנסציה (עיבוי)–

תופעה שבה אדי מים המצויים בטמפרטורה מסויימת באים במגע עם עצם שהטמפרטורה שלו נמוכה יותר, במגע הזה אדי המים מורידים את הטמפרטורה שלהם לטמפרטורה של העצם ויוצרים בועיות מים קטנות הנספגות בעצם, הסכנה בתופעה זו היא שבועיות המים יזמינו אליהן עובש, פטריות ורקבון ויגרמו לתחב על קירות הבית.

 ספיגה קפילרית –

הצטברות של מים שנשארו מתהליך הבניה, או ממילוי חול רטוב או לח, או שאריות מים מפיצוץ צינור מים, מים אלה מצטברים מתחת לריצוף ובין הריצפה היצוקה לבלוקים הקירות.

קורוזיה –

תהליך התחמצנות של ברזל, מופיע במקומות בהם הושאר ברזל חשוף מחוץ ליציקת הבטון, ברזל זה הבא במגע קבוע עם אויר ולעיתים עם מים, מתחמצן, מחליד (מקבל קורוזיה) ומחליש את קונסטרוקציית הברזל הסמוכה לו.

דיאגונל-

תהליך מדידת וקיבוע זוויות הבית החיצוניות, תהליך זה אחראי לכך שעמודי וקירות הבית ייבנו ישר ולא באופן עקום, תהליך זה דואג למעשה שכל זוית חיצונית של הבית תהיה בזוית שווה מול כל שאר הזוויות.

לסיכום, ליקוי בניה זה נושא שחשוב להכיר לפני התחלת הבניה. הבנה בסיסית של הנושא תעניק לך את המודעות לבעיה ותעזור לקבל החלטות יותר נבונות.

עד כאן לגבי ליקויי בניה.

תפריט ניווט