"איכות אינה במקרה; זו תמיד תוצאה של כוונה גבוהה, מאמץ כנה, תבונה וביצוע מיומן"

-William A Foster

8 דרכים לחסוך כסף בעלויות הבניה

הורד בחינם- מדריך מקוצר ‘8 דרכים לחסוך כסף בעלויות הבנייה’.

ערוך באופן מתומצת כאמצעי לחיסכון בעלויות הבנייה וככלי עזר להסתכלות נבונה יותר על מרכיבי הפרויקט ומוקדי השפעתו.

המדריך מועבר בחינם. מלא בבקשה את הטופס הבא, קישור להורדת המדריך ישלח לכתובת המייל שתצוין.


תפריט ניווט

ההבדל בין בית איכותי לבית לא איכותי

בניית בית הוא תהליך ארוך, מורכב, מעניין אך יכול להיות גם מייגע, מתיש ואף "מוציא מהכלים".

המציאות מוכיחה שככל שהבונה מעוניין לבנות בית איכותי יותר, הוא עובר תהליך התעייפות עם התקדמות הפרויקט וכך העבודות האחרונות (כרונולוגית) בבית כבר נעשות מכח האינרציה ונשכחת המטרה של בנית בית איכותי.

אם להגדיר באופן קטגורי את ההבדל בין בית איכותי לבית לא איכותי, הרי שבית איכותי הוא בית אשר בבנייתו הושקעו החומרים הטובים יותר בשוק, בעלי המקצוע הטובים יותר, המוצרים הטובים יותר וכן נוהל באופן מסודר וסיסטמטי.

בבניית בית לא איכותי ההשקעה הראשונית נמוכה יותר אך ההשקעה המצטברת (לאחר גמר הבניה) תהיה גבוהה בהרבה מההשקעה הראשונית של הבית האיכותי.

השקעה זו תבוא לידי ביטוי בעלות התיקונים, שיפורים, אנרגיה שתוצא בחימום וקירור וברור מאליו שבבית יש אלמנטים רבים אותם לא ניתן יהיה לשדרג או לתקן לאחר סיום הבניה והבונה ייאלץ להתמודד עם אילוצים רבים לאורך השנים.

אם עלות בניית הבית תימדד ביום איכלוסו, הרי שבית לא איכותי יעלה פחות מבית איכותי. אם עלות הבניה תימדד לאחר 10 שנים, אין ספק שבית איכותי יעלה פחות. כמאמר הפתגם "מוצרים זולים נועדו לאנשים עשירים" תחת ההנחה שהבונה הממוצע אינו עשיר, אין לו את הפריבילגיה לבנות בית לא איכותי.

האיכות נמצאת בפרטים הקטנים

לכאורה ותיאורטית בלבד כל בונה ממוצע, יכול לקחת לוח זמנים ופעילויות של בית פרטי, ליישם אותו באדיקות ולצאת בהצהרה שבנה את ביתו לבד אך מהצהרה זו לא יהיה ברור כלל מהי רמת האיכות של הבית הגמור.

כמו כן (כמו במקצועות רבים אחרים) לא מספיק לקרוא ספר על רפואת ילדים בכדי להיות רופא ילדים וכן לא ספר על משפט פלילי כדי לייצג נאשמים בבתי המשפט.

כך גם בבניה, לא מספיק לקחת לוח פעילויות ומשימות ולבצע אותו. בכל עבודה צריך להבין את החומרים, אופן ביצוע העבודה, סיכונים, בעיות ידועות, פתרונות אלטרנטיביים ועוד.

בהיעדר הבנה, ידע ונסיון בכל אלה, יהיה בלתי אפשרי להגיע לתוצאה טובה. יעידו על כך כמות התביעות בבתי המשפט בנושא ליקויי בניה וכמות הפרויקטים בהם ההתקשרות בין בעלי המקצוע לבונה מסתיימת באמצע העבודה.

מפרט ותוכניות מעקב איכות הן נקודת ההתחלה

ההגדרה היבשה של בית איכותי היא בית שנבנה מחומרים טובים מאד על ידי בעלי מקצוע טובים מאד ונוהל באופן טוב מאד, בית לא איכותי הוא בית שלא עומד בקריטריונים אלו.

אין דרך לבנות בית איכותי מבלי לערוך מפרט טכני מפורט ומדויק, סטנדרטים ותוכנית מעקב יומית אחר איכות העבודות טרום תחילת הבניה ולדאוג שהגורם האוכף בשטח יבקר באדיקות את ביצוע העבודות והתאמתן המלאה.

ללא מנגנון בקרה בשטח אשר מבין את המפרט לאשורו ומכיר היטב את עבודות הבניה ויודע לוודא שאלו מתבצעות במדויק, המפרט הטכני יהיה קובץ ללא תכלית כלשהיא.

לערוך מפרט טכני איכותי לוקח מספר ימים ואילו לאכוף אותו לוקח חודשים רבים. מלאכת האכיפה קשה בהרבה ממלאכת עריכת המסמך.

חשוב מאד להבין שישנם בתים הנבנים ברמות גימור שונות אך אין זה אומר שבית הנבנה ברמת גימור נמוכה איננו בית איכותי ומאידך בהחלט יכול לקרות שבית שנבנה ברמת גימור גבוהה איננו בית איכותי (יכול להכיל ליקויי בניה רבים ובעיות אין ספור). כלומר רמת גימור הבית איננה מעידה כלל על איכותו.

מה הקשר בין בית איכותי לסוג החומרים בו?

אחד המשפיעים על איכות הבית, הוא כמובן איכות החומרים המיושמים בו.

ראוי לציין שישנם חומרים שבאופן ברור מהווים צורך של הבית על מנת שיהיה איכותי וחלקם הם בהחלט בגדר מותרות ועל אף שהם מוסיפים איכות, הם לא בהכרח מחויבים במציאות.

המסקנה מכך היא שקודם כל יש להשקיע את הכסף בחומרים האיכותיים המהווים צורך בבית ורק אם קיים תקציב נוסף, הוא יושקע בחומרי המותרות. כמעט לכל חומר בענף הבניה יש חלופות אחרות, חלקן טובות יותר וחלקן טובות פחות ועל כל חומר וחומר יש לקבל החלטה עד לאיזו רמת איכות הבונה רוצה להביא את הבית.

בסופו של דבר על הבונה למצוא את האיזון הנכון עבור הבית שלו.

בכל מקרה, לא מומלץ להשתמש בחומרים נחותים ולא נפוצים על מנת להוריד את התקציב או על מנת להשקיע יותר כסף בחומרים אחרים.

הבית ייחשב לאיכותי אם בכל מרכיביו, רמת האיכות תישמר כטובה מאד (לא די בכך שרק חלק מחומריו יהיו איכותיים).

ההסתכלות על הבית צריכה להיעשות באופן של מערכות; מעטפת הבית היא מערכת המכילה בלוקים, בידוד, טיח, צבע, מערכת הריצוף היא מערכת המכילה בידוד (מתחת למילוי הסומסום), סומסום (או חול), טיט או דבק קרמיקה, אריחים , רובה ולעיתים גם סילר (שכבת מריחה על האריחים המפחיתה משמעותית את הספיגות של האריחים ומונעת לכלוך ולחות על האריחים) ולא אחת גם גם ליטוש ופוליש.

אריחי ריצוף איכותיים בשילוב של רובה לא איכותית לא יוכלו להיחשב איכותיים. לאריחים פונקציונאליות אחת ולרובה פונקציונאליות אחרת. בשום צורה אינן מחליפות האחת את הפונקציונאליות של השנייה.

חומרים טובים יבטיחו הורדה משמעותית בצורך לתחזק את המבנה והשקעת כספים בחידוש ותיקון תקלות ובלאי.

ישנה סברה הגורסת שחלקים בבית שהם דינאמיים (תריסים חשמליים, דלתות, חשמל, אינסטלציה ועוד) חשובים יותר מחלקים אחרים היות והם זזים ולא מקובעים ולכן דורשים חוזק ואיכות גבוהים יותר מחבריהם הסטטיים, אך סברה זו איננה נכונה בשל העובדה שמרבית מרכיבי הבית הם דינאמיים באופן כזה או אחר וגם חומרים כמו בלוקים, דבקים, או טיח צריכים לדעת "להתנהג" בתנאים שונים.

יותר נכון לומר שישנם חומרים ו/או אלמנטים בבית אשר הם דינאמיים יותר מאחרים אך בכל מקרה אין זה אומר שחומרים דינאמיים חשובים יותר מחבריהם שאינם דינאמיים. ישראל בהחלט נחשבת לאחת המובילות בטכנולוגיות הבניה המיוצרות בה והמיובאות אליה וזאת בשל המוחות החושבים (מהנדסי בניין ומהנדסי חומרים) בארץ אשר עושים לילות כימים כדי למצוא שיפורים ושדרוגים לחומרי הבניה בהם משתמש ענף הבניה.

מהו הקשר בין בית איכותי לסוג בעלי המקצוע העובדים בו?

אחד הגורמים לבעיית ליקויי הבנייה בישראל מקורה ברמת ביצוע נמוכה של בעלי מקצוע.

הסיבה הראשונה לכך שרמת בעלי המקצוע נמוכה היא היעדר רגולציה ובקרה פורמלית, במדינת ישראל אין צורך ברישיון כדי להיות טייח, גגן, רצף, צבע או אינסטלאטור. המקצועות הכמעט יחידים בהם נדרשת תעודת הסמכה רשמית הם מקצועות השלד והחשמל.

נוסף עליהם ישנם מקצועות נוספים בהם ניתן לקבל תעודת הסמכה אם כי תעודה זו איננה מוגנת בחוק ועבודה במקצוע המסוים ללא תעודת הסמכה איננו מהווה עבירה על חוקי הבניה (למשל איטום, אינסטלציה) ואולם על אף שהסמכות אלה אינן מוגנות בחוק, הן מספקות יתרון על פני בעלי מקצוע בתחומי בנין אחרים בכך שהן מחייבות את בעלי המקצוע לשבת וללמוד ולקבל ידע תיאורטי אשר לא קיים אצל רצפים, טייחים וצבעים אשר להם לא נדרשים לימודים כלל.

היכרות והבנת תקני הבנייה

בעיה נוספת הנובעת מחוסר רגולציה היא העובדה שבעלי מקצוע רבים הפועלים בענף הבניה, אינם מכירים את חוקי ותקני הבניה בתחום בהם הם עוסקים ויוצרים תקלות וטעויות להן ניתנו פתרונות טובים מבעוד מועד, כמובן שבעיה זו היא חמורה וגורם משמעותי לחלק ניכר מליקויי הבנייה.

בעיה נוספת בגינה רמת בעלי המקצוע ממוצעת ומטה היא הפער בין המנטליות והרמה האישית של בעלי המקצוע הותיקים (כמובן, לא כהכללה) לבין רמת החומרים הגבוהה ותדירות השיפורים בהם.

בעבר, היה פשוט מאד ליישם חומרים ולא היה ידע רב בנושאי הבניה השונים.

עם השנים השתנה המצב ורמת החומרים עלתה מאד וכן תדירות השיפורים.

עובדות אלו מצריכות הבנה טכנית יותר גבוהה מהמבצע, הבנה יותר גבוהה בסוג המרכיבים של כל חומר והבנה טובה יותר באופן היישום.

הפער בין יכולת הייצור לכמות הייצור הנדרשת

בעיה משמעותית נוספת היא אופן ההתנהלות של חלק מבעלי המקצוע. בשל הצורך החזק להתפרנס ולהכניס יותר כסף לכיס, בעלי מקצוע לוקחים על עצמם פרויקטים רבים בו זמנית. הפועל היוצא של פעולה זו היא שלרוב בעלי המקצוע עצמם אינם נוכחים בשטח דרך קבע ומגיעים אליו מדי יום או יומיים.

בזמן זה מי שעובד בשטח בפועל הם הפועלים להם לא תמיד יש את הידע הדרוש ואולם אין להם יד מכוונת בשטח. בעיה זו היא בעיה נפוצה מאד מחד ומאידך הפתרון לה הוא פשוט. שכירת שרותיו של קבלן אשר יבצע עבודות רבות יותר וימנה מנהל עבודה שיהיה נוכח בשטח כל הזמן וינחה ויבקר את הפועלים, תפתור לחלוטין בעיה זו.

מהי ההשפעה של האזור הגיאוגרפי בו נבנה הבית לבין איכותו?

כאשר בוחנים איכות של בית, ניתן לבחון את כל הבתים באותם מבחנים. האם הבית מבודד? אטום? האם נוצרו בו סדקים ועוד.

אך יש לשים לב למשתנים אשר אינם משותפים לבתים מסוימים בהשוואה לבתים אחרים. אחד המשפיעים המשמעותיים בשוני בדרישות האיכות של הבית הוא מיקומו הגיאוגרפי.

למשל בבתים הנבנים בסמוך לים, קיימות דרישות שלא קיימות בבתים אחרים המרוחקים מהים (בשל המליחות, הלחות והקורוזיביות), דרישות אלו כמובן מייקרות את עבודות הבניה והחומרים וזאת על חשבון סעיפי התקצוב האחרים בבית.

לכל בית צרכים משלו

גם בתים הנבנים באזורים קרים, חמים, גבוהים, מדבריים, פריפריאליים (מרוחקים מעיר גדולה) ועוד ועוד ידרשו דרישות שונות מהבית המתוכנן.

כל זאת כדי לספק מענה לצרכים המיוחדים שנוצרו כתוצאה מהשוני בכל אחד מהפרויקטים הספציפיים הללו.

חלק מדרישות אלו יסתכמו בסכומי כסף יחסית קטנים וחלקם בסכומים לא מבוטלים אך יש להבין ולקחת בחשבון שעשר דרישות שכל אחת מהן דורשת תוספת קטנה יחסית לתקציב, יסתכמו יחד לסכומים גדולים (10 דרישות של 5,000 שקלים כל אחת, יסתכמו בלא פחות מ- 50,000 שקלים) ויהוו מעמסה לא קטנה על תקציב הבניה הכולל, לא כל שכן אם סכום התוספת בכל אחד מהם יהיה גבוה יותר מ- 5,000 שקלים.

לעיתים הדרישות המיוחדות הן הכרח הנובע מתנאים המצויים באזור גיאוגרפי אחד ולא קיימים באזור גיאוגרפי שונה.

למשל באזורים בהם הקרקע היא קרקע סלעית, יסודות הבית יקדחו על ידי מכונת קידוח מסוג מיקרופייל, כמו כן במקומות בהם הקרקע תופחת או ששכבת המים מתגלה די קרוב לפני הקרקע (3-5 מטרים) או שכמות הגשמים היא רבה ומכונת קידוח לא יכולה לנוע בשטח בחופשיות (נדרשת מכונה הנוסעת על זחל ולא על גלגלים), בכל המקרים האלו, גם כן ידרשו ביסוסים מורכבים יותר מהביסוס הנפוץ והסטנדרטי.

במגרשים הנמצאים במיקום גבוה במיוחד (על הר או צלע הר) וחשופים לרוחות חזקות מאד, גם בהם יהיו דרישות מיוחדות וכמובן שבמיקומים שונים דרישות האיטום והבידוד יהיו שונות, כמו גם ידרשו שימושים בחומרי בניה מסויימים היקרים יותר מהחומרים המקובלים והנפוצים.

איך מחליטים מה חשוב ומה פחות חשוב בבניית בית איכותי?

הקושי העיקרי לא מצוי בהחלטה על מה פחות ומה יותר חשוב בדרך לבית האיכותי. הקושי הגדול מצוי בהבנת המגבלות הנוצרות כתוצאה מכל אחד מהמשפיעים על איכות הבית וכן מבוסס על הבנה מעמיקה וידע רב בנושא הבניה.

הדרך הנכונה לקבל החלטה מה חשוב ומה פחות חשוב בכל בית , היא לערוך טבלה מסודרת ובה לציין לפי משפחות (דרישות החוק והתקן, דרישות של הבונים עצמם, רצונות של הבונים עצמם וחלומות) את כל סעיפי התקצוב כולל סעיפי התקצוב הנדרשים כתוצאה מהאילוצים השונים (גיאוגרפיה, פונקציונאליות, מבנה הבית וכו') , למיין את הטבלה על פי רמת ההכרח של כל סעיף במציאות (ראשית מה שבא כתוצאה מדרישה ועד לחלומות הבונים), אז כשהטבלה ממוינת לפי סדר עדיפות, לתקצב כל סעיף וסעיף ואז לשבת ולהסיק מסקנות.

מומלץ מאד לעשות שלב זה הרבה לפני תחילת הבניה ולא יאוחר משלב הסקיצות היות ושלב זה יכול להוליד מסקנות שיצריכו שינוי התוכניות והסקת מסקנות מאוחרת מדי עלולה לגרור עבודה כפולה בתכנון הבית שלא לדבר על הוצאות נוספות ובלתי מתוכננות אם המסקנות הוסקו לאחר סיום בתכנון וקבלת היתר הבניה.

בדרך לבית איכותי, סיכום ודגשים

לסיכום ניתן לומר בוודאות שהמשפיעים על איכות הבית הם רבים וחלקם הגדול לא תלוי כלל בבונה.

כלומר לנתונים סביבתיים (תקציב הבניה, רמת חומרי הבניה, רמת בעלי המקצוע, גודל הבית, מבנה הבית, פונקציונאליות הבית, אזור גיאוגרפי ועוד) השפעה רבה מאד וגדולה לאין שיעור מהשפעת רצונותיו של הבונה שכן נתונים אלו על פי רוב מהווים מגבלות בשל העובדה שהם בגדר "דרישות חובה" ורק לאחריהם באים רצונות הבונה עצמו.

הבסיס לתכנון תקציבי נכון ושמירה על איכותו של הבית מושתת על היערכות מוקדמת לפרויקט (פרוגרמה, מפרט טכני, תקציב מפורט) וניתן לומר באופן ברור שככל שתכנון הפרויקט ייעשה מוקדם יותר, כך כמות הפתרונות האפשריים תהיה גדולה יותר וכמות המגבלות תהיה קטנה יותר.

יש לקחת בערבון מוגבל עצות אשר ניתנות על בסיס ניסיונם של בונים אחרים שכן על אף שבדרך כלל בונים רוצים את טובתם של בונים אחרים, לא בהכרח אותם בונים מבינים את ההבדלים בין פרויקט לפרויקט ו"עצה טובה" עלולה להתברר עם הזמן כעצה רעה מאד שתעלה לבונה כסף רב.

אחד המושגים הנפוצים בענף הבניה הפרטית הוא "רמת המפרט הטכני". חשוב להבין שחלק מהמפרט הטכני אכן מבוסס על החלטות של הבונה עצמו וסדר העדיפויות שלו בפרויקט ואולם החלטות רבות מאד צריכות להילקח על בסיס מגבלות קיימות וללא שיקול דעת מצד הבונה.

משכך ברור שבתים שונים נבנים ברמות איכות שונות אך חשוב מאד להבין שבאיכויות בניה אין להתפשר ומוטב לא לבנות בית כלל על בניית בית לא איכותי.

באנלוגיה לענף הרכב, בין סובארו לוולבו ישנם הבדלים רבים, אך בשתי המכוניות על אף רמת איכותן השונה, ישנם כללים המתקיימים ומחויבים במציאות, לא יעלה על הדעת שבגלל מחירה הנמוך יותר של מכונית הסובארו, יגלה בה הרוכש סדקים בשלדה, מנוע מקרטע או שמי גשמים יציפו את חלל הנוסעים.

כלומר זה בסדר גמור שלמכונית הוולבו יהיו איכויות גבוהות משל מכונית הסובארו אך לא מתקבל על הדעת שרמתה הבסיסית של מכונית הסובארו תהיה כה נמוכה עד כדי פגיעה באיכויותיה הבסיסיות.

"איכות לעולם אינה במקרה; זו תמיד התוצאה של כוונה גבוהה, מאמץ כנה, כיוון אינטליגנטי וביצוע מיומן; הוא מייצג את הבחירה הנבונה של חלופות רבות."         —- William A Foster

תפריט ניווט