"הפרטים חשובים, משתלם לחכות"

-סטיב ג'ובס

מה אומרים עלינו?

"זכיתי בחברה מקצועית ויחס אדיב ונעים לכל אורך הבניה, הן מבעל החברה עמי בוארון והן מהפועלים. לא היתה בעיה ולו הקטנה שהעליתי שלא טופלה ותוקנה על הצד הטוב ביותר ולשביעות רצוני המלאה…"

"אני ממליץ בחום על החברה ומזמין את כל מי שמעוניין, לראות את התוצר – בית חלומותינו"

"הייתי שבע רצון מהגישה החיובית… האווירה החיובית ורמת הביצוע"

"טובים מאוד לכל אורך העבודה וגם התוצאות- טובות מאוד"

"מכל האנשים והחברות שעבדו כאן, חלק זה של העבודה היה משביע רצון בצורה יוצאת דופן… גם ביחס האישי והאכפתיות וגם בתוצאה הסופית."

"מהלך העבודה והתוצאה היו משביעי רצון. התנהלות העבודה העמידה בלוח הזמנים והתוצאה הסופית היו מעל ומעבר למצופה…"

"לאורך כל הדרך עבודת הבניה הייתה מקצועית ביותר, יסודית, רצינית, מהירה, באיכות מעולה ותוך הקפדה על הפרטים הקטנים והגדולים כאחד…"

"החשוב מכל – העבודה עם עמי אלי ניסים וכל הפועלים ומנהלי העבודה הייתה מאד נעימה במישור האנושי, כל משוב בקשה או רצון לתקן או לשנות נענו תמיד בחיוך ובצורה עניינית ונעימה, עמי איש אופטימי אמין ישר מוסרי וכך גם כל הצוות שלו, הרגשנו שיש רצון אמיתי לבנות לנו בית איכותי, לצד רצון ליהנות מהעבודה, כמה נדיר בענף הבניה בו פוגשים כל כך הרבה אנשי מקצוע שמונעים מטובת חשבון הבנק שלהם ותו לא…

בקיצור אתם אנשים מקצועיים ביותר ומבחינה אנושית פנינה נדירה. תודה גדולה תמיד נזכור אתכם בהערכה עמוקה"

" עם תום עבודות הבניה ולאחר שראיתי שהעבודה בוצעה באופן מקצועי ויפה נותר לי רק להצטער שלא הכרתי את עמי (יסודות הבנייה) זמן רב קודם…"

"יחס הקבלן והעובדים לבניית המבנה היה מקצועי והדבר גרם לי שקט נפשי ושביעות רצון מלאה. העבודה באתר בוצעה באיכות ובאופן יסודי לשביעות רצוני המלאה"

" מדובר בחברה רצינית ומקצועית מאד. החברה שמה דגש על יחס אישי והיענות מיידית לצרכי הלקוח. עמי ניחן באישיות יוצאת דופן, מלא סבלנות ורצון לרצות את הלקוח. כמו כן, החברה עמדה בלוחות הזמנים שסוכמו מראש. הייתי מאד שבעת רצון."

"תחושת בטחון במר בוארון לאורך כל הפרוייקט. אני מאחל לכל בוני הבתים בישראל קבלן אמין, ישר, מקצוען ונעים הליכות כעמי בוארון."

"העבודה הייתה ברמה גבוהה מאוד"

"רמת הביצוע וניהול הבניה היו מהגבוהות בענף…"

"העבודה הייתה משביעה רצון, כמהנדס בניין… עבודה יסודית למדי"

"ביצוע טוב, תוך הקפדה על התוכניות בנושא איכות חומרים והעבודה לרבות דיוק והצמדות לתכנון"

"חברה אמינה, דור שני בענף הבניה עם רמת איכות ומקצועיות ברמות הגבוהות בארץ"

"בפרויקט אנשים נעימים ומסבירי פנים עם דרך ארץ"

"העבודה הייתה אחראית, מאורגנת כהלכה ויסודית. אנשים מקסימים"

" הייתי יותר משבע רצון. הניצוח של עמי על העבודה היה רגוע והפועלים בזכות זה היו גם רגועים ועשו עבודה בנאמנות. עד היום אני ממליץ על עמי כקבלן מעולה."

"העבודה היתה מאוד מקצועית ובסוף כל יום עבודה חשתי מסופק כי הדברים נעשו לשביעות רצוני המלאה במהירות ובמקצועיות. נהנתי להמליץ לאנשים נוספים על החברה כי ידעתי שהם יבצעו את עבודתם על הצד הטוב ביותר. איכות העבודה היתה מספקת ביותר. ההרגשה היתה שלא חוסכים בחומרים טובים – כמו כן הקבוצה היתה מאוד מסורה לתת עבודה טובה. יסודית ומהירה."

"חברה מקצועית אמינה עם עובדים מדהימים. היה לי ביטחון מלא בקבלן ובעובדים. מאוד שבע רצון, עבודה יסודית ומקצועית מאוד"

"אני מאוד מרוצה מהתנהלות החברה ובמיוחד ממנהלה ומהאישיות שלו."

"עבודה איכותית ,תוך עמידה בזמנים. חברת יסודות הבניה הינה חברה אכותית מהשורה הראשונה בארץ, עמי בוארון בעל יחסי אנוש מעולים, אדם שניתן לסמוך עליו, צוות העובדים מקצועי אמין ומוכשר. ממליץ בכל פה"

"העבודה התבצעה באופן מאד מקצועי, באווירה מאד נעימה. עמי מבין את התוכניות לעומק, מכיר ומבין את כל שלבי העבודה בבניין, כאדריכלית יכולתי להתייעץ עם עמי בכל שאלה ודבר, בכל נושא שעלה קיבלתי תשובה יסודית ואדיבה.."

"הניסיון הרב שעמי מביא עימו ניכר מאד בשטח, במקצועיות ,באמינות ובאדיבות. עמי משרה אווירה רגועה ובטוחה, הוא יודע מה הוא עושה, נדיר בנוף הבנייה הישראלי, ממליצה בחום לעבוד עם עמי"

"שרות מצויין ומקצועי , ממליץ בחום. עבודה יסודית ומדוייקת בהתאם לתכניות הקונסטרוקציה"

"חברה טובה אמינה ומאוד איכפתית כלפי המשפחה שעומדת לגור בבית הספציפי שבונים לה, עמי בוארון הראה איכפתיות ודאגה גם כלפי נושאים שלא היו אמורים להיות תחת חסותו. היה חשוב לו שהכול יצא מושלם.   היה יסודי באופן מספק מעל ומעבר למצופה… הקבלן הוכיח שאין צורך במפקח בנייה כשלוקחים קבלן אמין שיודע את העבודה"

"אם הייתי בונה עוד בית לא היה לי ספק שאבחר שוב ביסודות הבנייה…"

"ניתן היה לראות השקעה בעיקר בפרטים הקטנים. לא היה ויתור על הסטנדרטים בבנייה…"

"השיח ביני לבין הקבלן היה מעולה ופורה. איש שיח חיובי שיודע לקבל ביקורת ולתקן אם נדרש. ולא נדרש הרבה"

"הקשר הבין אישי והיחס שחברתכם העניקה במהלך בניית הבית היתה מעבר למצופה…"

"איכות ביצוע העבודה היתה לשביעות רצוני, ההקשבה והחשיבה מעבר למצופה…"

"חברתכם הינה חברה טובה מאוד אשר רואה בעדיפות עליונה את הלקוח, המלצתי למספר חברים להיעזר בשירותכם בביצוע בניית ביתם. תודה רבה.."

"במהלך העבודה היה חשוב לחברה לוודא שהעבודה לשביעות רצוני… שבע רצון משיתוף הפעולה"

"ההחלטה הכי נכונה שעשינו בפרויקט הבניה היתה העבודה עם עמי והצוות. אנחנו מאוד מרוצים וממליצים… הצוות היה זמין ומקצועי. ענה לכל שאלה ופתר בעיות בזמן אמת…"

" איכות העבודה הייתה בהחלט יסודית – גם בפרספקטיבה של שנתיים ממועד סיום הבנייה…"

"חברה רצינית ומקצועית. נותנת תחושת בטחון ולקיחת אחריות. מאתגרת את המוניטין שיצא לבעלי המקצוע בתחום…  בהחלט שבע רצון. צוות העובדים שידר מקצועיות ונחמדות. הקבלן היה קשוב כל העת למשוב ונתן תחושה של לקיחת אחריות ומקצועיות. התקשורת הייתה פתוחה וכנה…"

הקשר שבין מפרט טכני לחיסכון כספי בעלויות הפרויקט

מפרט טכני הוא מסמך עזר המפרט בצורה נרחבת את מאפייניהם של עבודות שונות, חומרים שונים וטכניקות ביצוע שונות (סוג הבלוק, עובי הבלוק, קלקר אדקס לגשרי קור ועוד ועוד) למפרט הטכני יש סדר לוגי קבוע והוא מורכב מפרקים ונושאים.

מטרת המפרט הטכני היא למעשה להדריך ולהנחות את הקבלנים ובעלי המקצוע איך מצופה מהם לבצע את עבודתם, באילו חומרים הם נדרשים להשתמש וכמו כן המפרט הטכני מגדיר את רשימת הספקים והמוצרים בהם ישתמשו בעלי המקצוע המבצעים את הפרויקט.

מסמכי פרויקט באיכות נמוכה ייקרו את הצעות המחיר ב-11%

מחקר שבוצע באוסטרליה ע"י מחלקת הבנייה וההנדסה של מכון המדע והמחקר האוסטרלי הממוקם בעיר בריזביין; חקר את ההשפעה של תוכניות ומפרטים הערוכים באיכות נמוכה על תהליכי הבנייה.

להלן חלק מהנתונים המעניינים שנמצאו במחקר:


א) איכות ירודה של מסמכי הפרויקט פוגעת קשות באיכות ויעילות עבודות הבנייה בפרויקט.

ב) 337 קבלנים ציינו את המקורות הבאים כתכונות העיקריות והחשובות של איכות מסמכי הפרויקט:

1)דיוק   2)בהירות   3)בדיקת איכות ותקינות   4)תאום ואינטגרציה   5)שלם וסופי   6)לוח זמנים   7)קונפורמיות
8)וודאות   9)רלוונטיות   10)סטנדרטיזציה

ג) הנושאים הבאים צוינו כפרמטרים המשפיעים באופן ישיר על הפרויקט ואשר מקורן באיכות ירודה של מסמכי הפרויקט:

1)ביצוע עבודות חוזרות   2)חריגה בזמנים   3)שינויים   4)תוספת עלויות בעקבות שינויים   5)מחלוקות ואי הסכמות   6)בקשות למידע ועדכון מידע

ד) מסמכי פרויקט באיכות נמוכה ייקרו את הצעות המחיר לפרויקט בשלבי המכרזים ב-11% להלן קישור למחקר המקורי:

https://www.academia.edu/

דוגמה לשימוש כללי ולא נכון במפרט טכני

נהוג לציין בחוזה התקשרות עם טייח, שהחיפוי החיצוני של הבית יבוצע באמצעות שליכט צבעוני.

הגדרה זו כללית מדי, לא ממצה ולמעשה לא אומרת הרבה, בישראל קיימים עשרה יצרני שליכט צבעוני, לכל אחד מהיצרנים יש בממוצע חמישה סוגים שונים של שליכט צבעוני, ומכל סוג מספר גוונים, כך שלמעשה כתוב בחוזה ההתקשרות שהטייח יבצע את השליכט הצבעוני עם איזה חומר שירצה מתוך 50 סוגי שליכט שונים.

המפרט הטכני ככלי לייצור וודאות מוחלטת

תפקידו הראשון של המפרט הוא לייצר וודאות מוחלטת בפרויקט. וודאות מוחלטת אנו משיגים על ידי הגדרה מדויקת של החומרים בהם יעשו שימוש הקבלנים ובעלי המקצוע בפרויקט.

המפרט הטכני עוזר לנו למנוע מצב, בו בעלי המקצוע יעשו שימוש בחומרים לא ראויים, נחותים, לא מתאימים לעבודה הספציפית או לא על פי רצונו של הבונה.

המפרט הטכני ככלי לתאום ציפיות

שימוש נוסף במפרט הטכני הוא השימוש בו ככלי עזר לקבלת הצעות מחיר מדויקות, ודאיות ולא פתוחות לפרשנויות שונות.

חשוב לדעת שלבעלי המקצוע לא באמת חשוב באילו חומרים יעשו שימוש בפרויקט, בעלי המקצוע מסוגלים לעבוד עם חומרים טובים וגם עם כאלה המוכרים כטובים פחות, הסיבה, בדרך כלל, לחיכוכים עם בעלי המקצוע על רקע סוג ואיכות החומרים נובעת מחוסר הגדרה מדויק של החומרים, שבעקבותיו מתגלעים ויכוחים על מה סיפק בעל המקצוע ומה ציפה לקבל הבונה.

שימוש זה מתקשר ישירות לשימוש הבא אותו נפרט,זהו השימוש במפרט טכני כמסמך לתיאום ציפיות. סוג של ספר הוראות לפרויקט.

על ידי הגדרה מדויקת של המפרט הטכני אנו למעשה מייצרים חוברת הוראות אחת הברורה בדיוק לקבלנים, בעלי המקצוע, למתכננים ולבונה עצמו, כך שלא אמורות להיות אי בהירויות, הבדלי ציפיות או תוספות כספיות כלשהן.

המפרט הטכני ככלי להגדרת טכניקות וטכנולוגיות ביצוע

שימוש נוסף במפרט הטכני נועד על מנת להגדיר טכניקות וטכנולוגיות ביצוע, ישנן לא מעט עבודות המבוצעות באמצעות אותם חומרים אך בטכניקות שונות, טכניקות אלו עלולות להאריך את זמן העבודה, לעיתים בזמן רב (צביעת קיר ברולר לעומת צביעה באמצעות ספוג הנותן טקסטורה שונה, ריצוף בקווים ישרים לעומת ריצוף באלכסון), מכאן שהן גם מעלות את המחיר לעבודה הספציפית.

הגדרה נוספת שרצוי שתיעשה במפרט הטכני היא באיזו טכנולוגיה תתבצע העבודה, אלמנטים ממתכת בפרויקט (סורגים, מעקות ועוד) יכולים להיות צבועים בצביעה רטובה הנעשית בשטח או בצביעה באבקות הנעשית במצבעה מקצועית המתמחה בכך.

צביעה באבקה דורשת שינוע של האלמנטים ממתכת מבית המלאכה של המסגר למצבעה, שינוע העולה כסף וגם הצביעה עצמה עולה יותר מצביעה רטובה, מהצד השני, צביעה באבקה מחזיקה זמן רב יותר מצביעה רטובה ובכך למעשה הבונה מחזיר לעצמו את ההשקעה.

אי הבנות אלו הן רק קומץ קטן מבין מקרים רבים המהווים חלק נכבד מהחיכוכים בין בונים לקבלנים ובעלי מקצוע.

הגדרה מדויקת במפרט טכני תמנע חיכוכים אלה ותיצור פרויקט שקט, שלו ומוצלח בעיני כולם.

זה המקום להבהיר שישנן רמות שונות של מפרטים טכניים וכמו כן גם איכויות שונות, חשוב שתהליך בניית המפרט יתבצע בשילוב עם הבונה, גורמי התכנון וגורמי הביצוע, זהו תהליך מאוד חשוב שעוזר לבונה להבין את הרכיבים שמרכיבים את ביתו, להבין את מהות ותוכן בחירותיו ולספק לכל המעורבים בפרויקט דרך עבודה נכונה.

מהו הקשר שבין מפרט טכני לחיסכון בעלויות הבנייה?

על פי מחקר שבוצע על-ידי המכון הלאומי לחקר הבנייה, אשר בחן את הגורמים השורשיים לחריגות בתקציב בנייה, עולים הנתונים הבאים:

"בסקר הרוחב שנענה על-ידי 195 מהנדסים, הוצגו 15 גורמים פוטנציאליים, מתוכם זוהו  3 גורמים שורשיים בולטים (לפי סדר חשיבותם) לחריגות בתקציב:

1. מסמכי מכרז לא בשלים (תכניות, מפרטים, כתבי כמויות, חוזה).
2. ריבוי שינויים בדרישות או בהגדרות היזם.
3. מחירי מכרז זוכה נמוכים בצורה לא ריאלית (מתאבד תורן)"

המחקר בוצע ע"י המכון הלאומי לחקר הבנייה (מיסודם של; משרד הבינוי והשיכון, הטכניון-מכון טכנולוגי לישראל והפקולטה להנדסה אזרחית סביבתית), אשר מטרתו הראשית היא להצביע על הגורמים השורשיים העיקריים לחריגות בתקציב של פרויקטי בינוי ותשתיות. ומטרתו המשנית, היא לאמוד את שיעורי החריגה בארץ בצורה מספרית.

המחקר נערך ע"י פרופ" ח יחיאל רוזנפלד, שבתאי יוקלה,Ms.c.

*קישור למחקר המקורי – גורמים שורשיים לחריגות בתקציב של פרויקטי בנייה.

אחד הנתונים החשובים העולים מהמחקר הנ"ל, עוסק ברמת מוכנות מסמכי המכרז לפרויקט. נושא זה מדורג במקום הראשון ומוצג כגורם שורשי בולט לחריגות תקציב.

ניתן להבין את המשמעות האמיתית של פרויקט המתנהל ללא תוכניות ומפרטים טכניים פרטניים רק כאשר בוחנים באופן השוואתי שני פרויקטים שונים.

אם נבחן פרויקט טיפוסי ממוצע הכולל רמת פירוט חלקית ונשווה זאת לפרויקט בו רמת הפירוט היא מלאה, פרטנית ומקצועית נבין מייד את היקף הפערים הקיימים ואת כמות המקורות שעלולים ליצור בעיות לאורך חיי הפרויקט.

בהשוואה לאופן שבו מתנהלים פרויקטים רבים במגזר הבנייה הפרטית ניתן לומר בוודאות ששימוש נכון במפרט הטכני יתרום לחיסכון כספי על פי הפרמטרים הבאים:

1. מניעת מחלוקות ואי הבנות בין בעלי מקצוע.

2. מניעת שימוש בחומרים פסולים, לא תיקנים או שאינם על פי רצון המזמין.

3. הורדה משמעותית של כמות הליקויים בפרויקט.

4. הורדה משמעותית של ביצוע עבודות חוזרות.

5. קיצור משמעותי בלוח הזמנים.

6. יצירת מכניזם ליכולת השוואה יעילה ומדויקת בין אלטרנטיבות שונות לאורך חיי הפרויקט.

7. שיפור עצום באופן ניהול תהליכי הרכש בפרויקט.

8. שיפור האינטגרציה והשגת רמות איכות גבוהות ומקצועיות.

בנקודה זו קל לנו יותר להבין את משמעות המפרט הטכני ותרומתו המכרעת לחיסכון בעלויות הבנייה.

פרויקט בניה הוא פרויקט מורכב הכולל בתוכו מאות פעילויות, חומרים, אופני ביצוע וכן מספר לא מבוטל של בעלי מקצוע וספקים.

פרויקט בניה הוא פרויקט מורכב לניהול, בטח ובטח למי שלא ניהל מימיו פרויקט בניה.

המפרט אם כן, הוא אחד מכלי הניהול החשובים בפרויקט.

מהן הבעיות שהמפרט הטכני פותר בפרויקט בניה טיפוסי?

 למעשה, ישנם שני מסמכים בלבד המספקים מידע על הפרויקט. המסמך הראשון הוא תוכניות הפרויקט והשני הוא המפרט הטכני.

תוכניות הפרויקט הן כלי המנחה את בעלי המקצוע איך אמור הבית להיבנות, תוך ציון מידות ונתונים מספריים שונים אך כמות המידע שהתוכניות מספקות על חומרי הבניה, אופני הביצוע ושאר הנתונים שנדרשים היא זעומה, ניתן לאמוד אותה ב- 20 עד 30 פרטי מידע בעוד שהגדרת כלל הפרויקט מכילה מעל ל- 200 הגדרות שונות.

המפרט הטכני משול לספר התנ"ך של הפרויקט. כל אי הבנה, מחלוקת, חוסר בהירות והבהרה מופיעים בו. במפרט הטכני נמצא כל המידע ההופך אותו לכלי למניעת בעיות ופתרון מחלוקות

המפרט הטכני אמור להיות מצוי בידיו של כל אחד מבעלי המקצוע, המתכננים והמעורבים בביצוע הפרויקט. כל אחד מאלו ישתמש במפרט כספר ההנחיות שלו לפרויקט וכן יאפשר לו ללמוד הגדרות של עבודתם של בעלי מקצוע אחרים בפרויקט אשר להם השקה לעבודותיו הוא..
מובאות כאן שלוש דוגמאות להבדלים בין שני בתים. האחד נבנה עם מפרט טכני מלא ומדויק והשני נבנה עם מפרט טכני בסיסי וחסר (מפרט טיפוסי למרבית הפרויקטים)

נושא ההגדרה במפרטמפרט כללי וחסרמפרט מקצועימשמעות החוסר
בורות חלחוללא הוגדרו כלל בורות חלחולעם קידוח הכלונסאות יבצע קבלן השלד קידוח של שני בורות חלחול.

בורות אלו ימולאו בחצץ ויעטפו בבד גאוטכני, במרכז הבורות ימוקם צינור שרשורי בקוטר של 6" כנדרש בתקן.

על פני הבורות יורכבו טבעות סגירה לבורות. לחילופין יישם קבלן השלד שני בורות חלחול מתוצרת פלג.

בבית הראשון קבלן השלד קדח ויצק את כלונסאות הבית והמשיך לשלבי העבודה הבאים. כשהתברר שבורות החלחול לא בוצעו, טען קבלן השלד שאין במפרט ובהצעת המחיר שלו בורות חלחול כלל ועל כן לא ביצע אותם.

עלות הביצוע של בורות אלה, אילו בוצעו בזמן שונה מעלותן במצב בו יש לבצע את שני בורות החלחול במיוחד.

עלות ביצוע שני הבורות תהיה גבוהה יותר היות ויש להזמין במיוחד ציוד כבד, מכונת קידוח ואלמנטים נוספים הנדרשים לביצוע העבודה.

נושא ההגדרה במפרטמפרט כללי וחסרמפרט מקצועימשמעות החוסר
סט ממ"ד (דלת וחלון משוריינים לממ"דלא הוגדר כלל הצורך בסט ממ"דקבלן השלד כחלק מעבודות השלד יספק למזמין סט ממ"ד תקני. הסט יירכש מחברה מוכרת וישא את תו התקן הישראלי. קבלן השלד יהיה אחראי על תקינותו ותקינות הרכבתו של סט הממ"דייתכנו מספר תרחישים במצב כזה בו אין פרטים מלאים במפרט;

1) ייושם סט ממ"ד (ללא עדכון הלקוח) שאינו באיכות או ברמה המשביעה את רצון המזמין.

2) הלקוח יעודכן ויידרש לתוספת תשלום.

3) הלקוח יעודכן ויידרש לרכוש ולספק סט ממ"ד.

כמובן שישנם תרחישים נוספים אך אין באמת צורך להרחיב מעבר לכך. במרבית המקרים התרחיש הראשון שצוין זה התרחיש שירחש בפועל.

ניתן בקלות רבה להבין את המשמעות של פרצה כזו אם נכפיל את זה בעשרות סעיפים הנופלים לאותה רמת הגדרה או פירוט.

נושא ההגדרה במפרטמפרט כללי וחסרמפרט מקצועימשמעות החוסר
לוחות חשמלמצוין "קבלן החשמל יספק למזמין את לוחות החשמל על פי תוכנית החשמל". קבלן החשמל יספק שלושה לוחות חשמל, לוח חשמל ראשי ימוקם בקומת הקרקע, לוח חשמל משני ימוקם במרתף ולוח חשמל משני נוסף ימוקם בקומה העליונה. בין לוחות החשמל…."(ציטוט חלקי)בשני המקרים רצון הבונים היה זהה, שניהם רצו לוח חשמל בכל קומה.

הבונה במקרה הראשון נאלץ לשלם לקבלן החשמל על שני לוחות חשמל נוספים היות והפרטים שצוינו היו כלליים מידי ולא מדויקים.

כמובן שהעלות תוך כדי העבודה תהיה נמוכה משמעותית מעלות הביצוע בשלב מאוחר יותר.

במרבית הבתים בישראל אין כלל תוכנית חשמל המתארת את לוחות החשמל.

שוב ניתן לראות כיצד איכות ומידת הפירוט עושים את ההבדל.

מטבלת ההשוואה ניתן ללמוד בקלות עד כמה המפרט הטכני הוא גורם מכריע בפרויקט.

שלוש טעויות בלבד יצרו עלויות נוספות ובאמת מיותרות לפרויקט.

בפרויקט ממוצע בו המפרט הטכני נכתב כהלכה באופן ברור, מלא ומדויק ניתן לחסוך סכומי כסף גדולים מאד.

לצורך האינדיקציה, באופן כללי, בפרויקט בו מתגלות 20-30 בעיות במפרט הגוררות תוספות כספיות. אם באופן ממוצע, כל טעות גוררת אחריה הוצאה כספית בלתי מתוכננת של 2,500 שקלים, הרי ש- 25 טעויות מסתכמות בסכום של 62,500 שקלים.

ככל שהפרויקט מורכב יותר מבחינה ארכיטקטונית ועתיר מערכות, כך עלות כל טעות גבוהה יותר וכן מספר הטעויות גדול יותר.

היופי שבדבר הוא שבניית המפרט הטכני עוזרת לבונה להכיר ולהגדיר את הפרויקט שלו באופן פרטני ומהנה ובמקביל לכך היא עשויה לחסוך סכומי כסף גבוהים.

איך יכול המפרט לשמש את הבונה ככלי עזר להיכרות מעמיקה עם הפרויקט שלו?

כפי שכבר הבנו, המפרט הטכני הוא המסמך המלא ביותר אודות פרויקט הבניה שלנו ועל כן הוא זה המכיל את כל ההגדרות הנדרשות לבנייה.

בשלב ההתקשרות עם לקוח חדש אנו מקפידים לעבור איתו יחד ברמה פרטנית על כל פרטי הפרויקט. בשלב זה אנו מסמנים את הנושאים שברורים ובמקביל מסמנים את הנושאים שאינם ברורים או אינם סגורים.

על פי תפיסתנו לתהליך זה ישנה חשיבות רבה על איכות הפרויקט ובאופן משמעותי על מידת שביעות רצון הבונה. כאשר ישנו תהליך פרו אקטיבי העוזר ללקוח להבין מה חשוב להבין התמונה הופכת בהירה יותר וחדה יותר!

סיכום ומסקנות

לסיכום, ניתן לומר שלמפרט הטכני השפעה מכרעת על הפרויקט והצלחתו, הן בפן הטכני, הן בפן ה"שקט התעשייתי" והן בפן הכלכלי.

מפרט טכני כתוב כהלכה, המכיל את כל פריטי הפרויקט באופן מלא, מדויק ובהיר יתרום רבות להצלחת הפרויקט.

המפרט הטכני הוא אחד מעמודי התווך החשובים בפרויקט ואין כלל שאלה האם הוא נדרש לפרויקט.

המפרט הטכני, מעבר ליתרונות אותם הוא מעניק לפרויקט הוא מסמך המעלה משמעותית את בטחונו העצמי של הבונה בנושאי הפרויקט. הבונה מכיר היטב את תכולת הפרויקט ומרכיביו.

אנא הקפד ליישם את העקרונות שהוזכרו במאמר זה, תרומתם רבה לכל הגורמים המשתתפים בפרויקט ובמיוחד לך הבונה!

תפריט ניווט